tirsdag 30. november 2010

Slik lager du borddekorasjoner

Jeg fikk som sagt en hyggelig kommentar fra en leser her om dagen som lurte på om jeg kunne demonstrere hvordan man lager en borddekorasjon. Hun skal nemlig ha dåp til helgen, og vil prøve ut selv. Så spennende! Det er jo utroolig gøy og ikke minst stas å kunne lage noe helt selv og personlig.

Det beste hadde vært om jeg hadde forklart steg for steg med bilder/video... Men jeg kan nesten ikke kjøpe inn blomster osv, kun for å demonstrere. Så da skal jeg prøve så godt jeg kan å forklare hvordan man lager kun med ord og litt ferdig-bilder. Håper det er til hjelp :)

Du trenger:
- Oasis
- En glasskål (gjerne hvit) / potteskjuler til rund dek.
- En god snittekniv
- Blomster i de fargene du ønsker
- Rosa/blått/hvitt sisal-hår
- Rosa/blå sommerfugl som pynt
- Sølv/gull buljongråd

Blomster jeg anbefaler å bruke:
- Lærblad eller ruscus
- Lisianthus (hvit eller rosa)
- Roser (hvit eller rosa)
- Germini (hvit eller rosa)
- Brudeslør eller woxblomst

Slik gjør du aller først:
- Fyll opp en bøtte/vaskekummen med lunkent vann
- Legg oasis oppi vannet, la den trekke vann i ca. 5 min
- Kutt opp oasis etter hvor stor skålen er, gjerne sånn at den sitter godt fast så den ikke begynner å skli i skålen. Rund av hjørnene på oasisen.


Lang borddekorasjon:

- Start med det grønne i lengdene, og rundt oasis for å skjule oasisen
- Sjekk så om lengden er grei i forhold til hvor feks lys/tallerker står på bordet
- Stikk i alt som skal i lengdene (lisianthus og roser)
- Stikk i det som måtte ønskes i toppen (se hva jeg har gjort)
- Fyll innimellom med litt brudeslør
- Stikk inn sommerfugl etc. der det passer
- Da du er fornøyd, drar du et tynt lag sisal-hår over
- Surr så en del sølvtrådd frem og tilbake

(klikk på bildene for å se de nærme)
---------------------------------------------------------------------

Nr. 1:

Dette brukte jeg:
-Lærblad
- Hvit lisianthus
- Hvite roser
- Hvit germini
- Hvitt brudeslør
- Hvitt sisalhår
- Sølvtråd
- Blå sommerfugl

-------------------------------------------------------------------

Nr.2:


Dette brukte jeg:
- Lærblad
- Hvit lisianthus
- Rosa roser
- Rosa germini
- Hvitt brudeslør
- Hvitt sisalhår
- Sølvtråd m/perler på
- Rosa sommerfugl

--------------------------------------------------------------------------

Nr.3:

På denne her brukte jeg en skål med stett. Det ga ganske fin effekt egentlig, kom litt opp fra bordet. Men det er helt valgfritt. Har du ingen hvit skål (som jeg ikke hadde på dekorasjonen i midten), ta da masse hvitt-sisalhår rundt oasisen før du tar den oppi skålen for å skjule den stygge grønnfargen som er på oasisen).

Dette brukte jeg:
- Lærblad
- Eføy
- Hvit lisianthus
- Rosa roser
- Hvit germini
- Hvitt brudeslør
- Steelgress
- Hvitt hjerte
- Hvitt sisalhår
- Sølvtråd

--------------------------------------------------------------------------

Nr.4:

Denne lagde jeg på jobben for to dager siden. Her brukte jeg ruscus som grønt. Faktisk lettere å jobbe med enn lærblad! Den er så lang og smal, så var lett å klare å holde den smale formen. Hvis du ser godt etter, har jeg laget den smalest ytterst, og tykkere mot midten. Får finest form da.

Detaljer:



Dette brukte jeg:
- Ruscus
- Rosa lisianthus
- Rosa germni
- Hvit-rosa waxblomst
- Rosa sisalhår
- Gulltråd

-------------------------------------------------------------------------

Rund dekorasjon:

- Finn en fin, hvit potteskjuler
- Skjær til oasis så den sitter godt i potta, men stikker litt opp så du får stukket blomster i
- Stikk inni lærblad først, som en ring rundt
- Fyll i toppen som du vil (se mine forslag)
- Fyll på med brudeslør rundt på siden
- Pynt med sommerfugl, pyntesko etc.
- Stikk i bjørnegress, surr rundt, fest med sølvtråd
- Ha på sisal-hår rundt
- Surr rundt en del sølvtråd som avsluttning



Oversikt over blomstene:


TIPS:
Kjøp alt hos Mester Grønn! Det hadde jeg sagt uansett om jeg ikke hadde jobbet der også. Jeg har nemlig kun handlet hos de på alle mine dekorasjoner. Vi har et ta 3 betal for 2 tilbud, så du får jo såå mye for pengene ettersom det er ganske mange blomster i hver pakke!

Lykke til, Camilla! :)

PS: Bare spør om det er noe mer du lurer på ang.dette, og send meg gjerne bilder av resultatet til gry_j88@hotmail.com. Gøy å se hvordan det ble :)


10 kommentarer:

  1. Supert med detaljerte forklaringer og flotte bilder, tusen tusen takk! Ble så glad da jeg så at du hadde laget innlegget!!! Gleder meg faktisk jeg nå, håper jeg får det til... Ang butikk pleier jeg faktisk alltid å handle på Mestergrønn, favorittbutikken :) Men får jeg tak i alt der? Sølvtråd, sisalhår, osv? Eller bør jeg kjøpe "pynten" et annet sted? Har sett litt rundt etter pynt men det er sannelig ikke lett å finne pynt til guttedåp!!! verken til dekorasjoner eller bordpynt!

    Takk igjen, håper jeg får det til sånn noenlunde iallefall...

    SvarSlett
  2. så hyggelig at du likte det :)

    Du får tak i alt dette ja :) Spesielt siden du kun trenger mye hvitt. Men hvis du ser i dek nr.1 (klikk på det, så en gang til), så ser du at jeg brukte blå pinner. De var egentlig hvite (kjøpt i blomsterbutikk), men jeg sprayet de blå for å få inn mer blått i dekorasjonen. Sommerfugl får du kjøpt mest i sånne egen-starta blomsterbutikkker. Mester Grønn kan ha, men det er lite. Men er bare å spørre. De har det ofte bare i en skuff bak kassa =) Sisal-hår får du i alle blomsterbutikker, men spør der også. For de har det nok bak kassen.

    Ville du hatt et innlegg om bordpynt også?

    SvarSlett
  3. Å Gry, dette kan du! Kjempe flink!

    SvarSlett
  4. Innlegg om bordpynt ville vært supert, er veldig mottakelig for tips og råd!!!

    SvarSlett
  5. Heisan!
    Skal snart ha guttekonfirmasjon. Her var det mange supre tips! Tusen takk! :-)

    SvarSlett
  6. Hei.

    Skal snart ha guttedåp og har lyst til å prøve å lage en slik dekorasjon som du vier på bilde 1. Den var helt nydelig!!!! Hvor mye koster det for ca 3 sånne dekorasjoner? Og går det å lage dagen i forveien? Blomstene dør ikke til dagen etter? Kan de stå i kjølerom til neste dag? Må innrømme at jeg har null peil på blomster *flau*

    Mvh
    Kristin

    SvarSlett
  7. Hei Kristin :)

    Så gøy at du vil lage selv! ikke noe er mer koselig enn selvlagde dekorasjoner :)

    Hmm, vanskelig å si pris, for spørs helt hvor du kjøper blomstene dine. Anbefaler at du handler hos Mester Grønn egentlig, hvor vi har ta 3 betal for 2 tilbud. Hvis du ønsker lage den nr.1, anbefaler jeg at du bruker noe grønt under som heter ruscus (50 kr pr.pk), i stedet for lærblad, får en mye finere form, og blir smalere :)

    Men til 3 dekorasjoner trenger du:

    - 2 pk. hvite roser (20 roser i hver pk, så bruker du ca.10 stk i hver dekorasjon).

    - 3 pk. hvit lisianthus

    - 2 pk. brudeslør

    - 3 pk. ruskus

    - 1 pk. hvit germini hvis det er 6 i pakken


    Nå har jeg tenkt på Mester Grønn sine pakker, og nå ble det 9 pakker, hvor 3 av de blir gratis (de rimeligste). Rosene er ikke med på tilbudet, og koster 150 kr pr pk.

    Som du ser, er det kun hvitt og grønt i blomster, ettersom blått er vanskelig å få tak i. Blir fort veldig lilla-blå. Ikke pent om man ønsker et babyblått tema. Så det du må gjøre da er å gå på jakt etter lyseblå sommerfugler (finner i de fleste blomsterbutikker, men ikke hos oss. vi følger årstider , så nå har vi de kun i orange, brun osv. Men hør i private butikker. De har sikkert liggende i skuff ell no =) Så kan du kjøpe hvite pinner i blomsterbutikk, og spraye de blå, slik jeg gjorde. Kan også kjøpe inn hvitt sisalhår å dra over dekorasjonen til slutt, + sølvtråd for å pynte ekstra (kjøpes hos mester grønn)

    De kan absolutt lages dagen før, så lenge oasisen står i vann (noe den helt sikkert gjør, for regner med du lager i en skål). Det er også lurt å sette det på et kjølig rom, men ikke nødvendig om du heller vil pynte bordet klart dagen i forveien. Det går helt fint, gjort det mye selv :)

    Lykke til! Og send meg gjeeerne bilder av det du lagde til gry_j88@hotmail.com. Spennende å se resultatet :D

    Gry :)

    SvarSlett
  8. Tuuusen takk for et veldig hjelpsomt svar :)
    Skal bli moro å prøve selv. Bilder skal du få :)
    Ha en fin dag.

    Kristin :)

    SvarSlett
  9. Bare hyggelig :) Hvis det blir for mye blomster, bare sett resten i en vase å bruk på feks gavebordet? Alltid vanskelig å vite eksakt hvor mye du trenger, men tror jeg har sagt ca. korrekt.

    lykke til! :D

    SvarSlett