fredag 26. mars 2010

Hjemmelagd blomkålsuppe

Her om dagen fikk jeg fryktelig lyst på blomkålsuppe, men for en gangs skyld ville jeg prøve noe annet enn pose-mat. Ville nemlig lage den fra bunnen av! Hadde aldri lagd det før, så var litt spent på om det i det hele tatt ville bli noe godt... Men det var jo supergodt! Ble litt overrasket over meg selv egentlig, for jeg er jo ingen mesterkokk akkurat, og lager aldri noe fra bunnen av... Så dette anbefales på det sterkeste! (det ble sjukt mange bilder, men det var så komplisert, så syns det var lettest å vise det i bilder i stedenfor å bare skrive)

Dette er hva du trenger.
(+ bacon til å ha på toppen av suppa, og baguetter)

1) Skjær først av bladene og de groveste stilkene på blomkålhodet
(ta vare på det, skal brukes)

2) Kutt så opp blomkålen i små biter.



3) Kok 1 liter vann, ha i 2 buljongterninger (hønsebuljong).

4) Putt oppi bladene + stilkene, la koke kraftig i 15 min. Ta de så ut, og kast de.


5) Ta oppi blomkålbitene, la småkoke i 3 min. Ta de deretter ut
(de skal oppi igjen helt til slutt).

6) Ha så jevning oppi vannet (2 dl melk + 3 ss mel ristet i en flaske) la koke i 3 min. Ha deretter oppi fløte+eggeblandinga (3,5 ss fløte+ 1 eggeplomme). Smak til med salt og pepper.

7) Ta så blomkålbitene oppi igjen tilslutt, og servèr.

Husk å stek bacon, og baguetter også. Veldig godt til!

Mmmm, ser det ikke godt ut?? :)

Så hadde Gorm kjøpt med napolionskaker til oss, NAM!


Dette var nesten litt for lite for 2 personer, for suppa blir ganske tykk. Så derfor kan dere gå inn her for å selv velge hvor mange porsjoner det skal lages for (dette var for 3 porsjoner). Jeg fulgte ikke fremgangsmåten der, for fant en annen et annet sted hvor det sto forklart litt annerledes. Men ingrediensene er de samme uansett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar